Miért van szükség home staging-re?
A mai, legalábbis bizonytalan ingatlanpiaci helyzetben felértékelődik az ingatlanok eladásra való felkészítése, a home staging.
Néhány évvel ezelőtt még kevéssé ismert kifejezés volt Magyarországon a home staging. Maga a fogalom a múlt század hetvenes éveiben született meg a tengerentúlon, s hamar elterjedt Nagy-Britanniában és Svédországban is. Eredete arra a pofonegyszerű felismerésére vezethető vissza, amit egyébként józan paraszti ésszel is tudunk: egy kifestett, kitakarított, kidekorált és ízlésesen berendezett, szellős otthon nagyobb csáberőt gyakorolhat a vevőkre. Sőt – állítják a home staging-ben járatos szakemberek – egy megfelelően felkészített lakásba nemcsak hogy beleszeretnek a vásárlók, de magasabb összeget is megajánlanak érte.
Nem mindegy tehát, hogy hogyan, milyen állapotban dobjuk piacra az értékesítendő ingatlant, ám a kérdés az, hogy mennyibe fog ez nekünk kerülni. A költségeket illetően a home staging-nek három szintjét különböztethetjük meg, függően az elvégzendő munkálatok mennyiségétől, illetve költségigényétől.
Az első szint gyakorlatilag egész minimális befektetést igényel és a legalapvetőbb feladatok megoldását tartalmazza. Lényegében egy alapos nagytakarítást, ablakmosást, szelektálást foglal magában. A második szint már komolyabb, az ingatlan értékének 1-2 százalékával azonos összegbe kerülő felújítást jelent. Festést, a konyhai munkalap cseréjét, új dekorációk beszerzését, beleértve akár a világítótestek cseréjét is. A harmadik szint már komolyabb anyagi ráfordítással jár, s költségigénye akár az ingatlan értékének 5 százalékát is elérheti. Ebbe viszont belefér a már nem tökéletes állapotú nyílászárók cseréje, a régi fürdőszoba-, illetve konyhaburkolatok cseréje, de akár még a fűtési rendszer korszerűsítése is.
A home staging drágább változatait természetesen alapos elemzés után javasolt igénybe venni, alátámasztva, hogy befektetésünk megtérül majd a magasabb eladási árban. Magyarországon ma már elérhetők erre specializálódott home staging szakemberek is. Addig is, amig barátkozunk a gondolattal, álljon itt néhány, az ingatlan meghirdetése előtt mindenképpen megszívlelendő tanács.
Kezdjük egy alapos nagytakarítással! Ez az, ami minimális befektetést igényel, mégis sokat számít. A régi holmikat selejtezzük ki, és végezzünk el egy igazi nagytakarítást. Ebbe beleértendő az erkély, s terasz stb. alapos kitakarítása, felmosása, a függönyök kimosása is.
Tegyük tágasabbá a lakást! Egy otthon sokkal levegősebbnek, tágasabbnak hat, ha nincs telezsúfolva mindenfélével. A tapasztalatok szerint az otthonok nagyobb része túlzsúfolt, és általános probléma, hogy nem szeretünk selejtezni, megszabadulni a régi holmiktól.
Törekedjünk minél személytelenebb megjelenésre! Ez annyit jelent, hogy tegyük el azokat a tárgyakat, fényképeket, hűtőmágneseket stb., amelyek a személyes emlékeink körébe tartoznak. A tapasztalatok szerint a vevők otthonosabbnak érzik az ingatlant, ha az érzelmi jelentést hordozó emlékekkel nem kell szembe találkozniuk.
Tegyük minél világosabbá a lakást! Ha az ablakok számán és méretén nem is tudunk változtatni, a hangulaton, a benyomáson sokat segíthetünk. Ha belefér a keretbe, végeztessünk el egy tisztasági festést. Nagyon sokat tud dobni egy lakás hangulatán, ha tiszták, világosak a falak. Mielőtt hozzáfognánk a lakás fotózásához, gyújtsuk fel a lámpákat, s javasolt erősebb égőkre cserélni a korábbiakat.
Javítsuk ki a hibákat! Ezek apróságnak tűnnek, de sokat jelenthetnek. A rosszul záródó ajtók, ablakok megjavításhoz érdemes asztalos segítségét igénybe venni, és ha csöpög a csap, vízvezeték-szerelőt hívni.